Les mil i una farines (III)

LES FARINES APTES PER CELÍACS

Com vam comentar en el primer post de “Les mil i una farines”  l’ús de farines diferents de la de blat és ja habitual a les llars actuals. Un dels motius per utilitzar unes altres farines és la intolerància al gluten i la celiaquia, ja que eliminar el consum de blat és un factor essencial per evitar els efectes de la malaltia.

Les principals farines que es fan servir per elaborar receptes sense gluten són la farina d’arròs, de blat de moro, de blat sarraí, de quinoa i de soja. D’aquesta última en parlarem en un proper post dedicat a les farines de lleguminoses, avui ens centrarem en les quatre primeres i veurem com, no només són recomanables per a celíacs, també són un complement perfecte per a una dieta sana pel seu contingut nutricional.

Arròs

Té una elevada concentració de midó que ens permet fer masses més grans en absorbir molta aigua. També és ideal per espessir salses o donar textura a cremes, de fet es recomana per l’elaboració de farinetes pels nens. Nutricionalment destaca pel seu contingut en vitamina A i en vitamines del grup B.

 

Blat de moro

El pa elaborat amb aquesta farina té una molla de groguenca, un sabor dolç i un elevat contingut nutricional, ja que és molt ric en fibra, vitamines del complex B i carotens.  Tant si tens intolerància al gluten com si no, la farina de blat de moro és una alternativa molt recomanable.

 

Blat sarraí

És un pseudocereal perquè pertany al grup de plantes de fulla ampla que malgrat que no són cereals tenen usos i propietats similars a aquests. Destaca pel seu elevat contingut nutricional: fibra, àcids grassos poliinsaturats omega 3 i 6, vitamines del grup B, silici, ferro, calci i seleni.

Una alternativa al blat molt saludable que li dóna al pa un color torrat i un sabor més intens.

 

Quinoa

La quinoa és un dels aliments més complets que podem trobar, de fet és un dels “superaliments” dels que tant es parla avui en dia. Té un elevat contingut en proteïnes, omega 3, fibra, vitamines dels grups B i E i minerals com potassi, calci, ferro, zinc i fòsfor. Als Andes es consumeix des de fa milers d’anys, però fa relativament poc que ha arribat a les nostres cuines i encara estem descobrint la seva versatilitat. Pot utilitzar-se per elaborar pa,  galetes, sopes, begudes, …

Com veieu el ventall de farines alternatives al blat és ampli i ens permet enriquir la nostra dieta amb nous sabors i textures i de forma sana. Descobreix-les al nostre catàleg.